محل لوگو

آیا اضطراب باعث چاقی می شود؟


آیا اضطراب باعث چاقی می شود؟

اضطراب و چاقی می توانند به صورت مستقل پیشرفت کنند و یا دلیل مشترکی داشته باشند. بی تحرکی (معمولا ورزش نکردن) در واقع موجب افزایش چشمگیری در علائم اضطراب و اضافه وزن می شود. علاوه بر آن، تغذیه ی ضعیف هم می توانند هردو شرایط را به صورت همزمان به وجود آورند.

 بسیاری از کسانی که درگیر اضافه وزن هستند، نگرانی شان در رابطه با ظاهر و سلامتی خود، اضطراب را در این افراد بالا می برد. متابولیسم هم در زمان عود اختلالات استرسی (مانند حملات پانیک) شروع به کند شدن می کند. همه ی اینها رابط میان چاقی و اضطراب هستند؛ به گونه ای که حتی شناسایی علت و معلول را سخت می کنند.

کورتیزول: هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول در زمان استرس و اضطراب به میزان قابل توجهی ترشح می شود. 

  • تحولات گوارشی: اضطراب به شدت گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند آن را کند کرده و یا تغییر دهد.
  • بی تحرکی: اضطراب همچنین باعث خستگی و کمبود انرژی می شود. وقتی حرکت می کنید، بدن کالری می سوزاند؛ پس وقتی در حرکت نیستید، کالری چندانی نمی سوزانید.
  • درمان های اضطراب: بسیاری از داروهای کاهش اضطراب باعث افزایش وزن می شوند.
  • غذا خوردن به عنوان سلاحی برای مقابله با اضطراب: هرچه بیشتر بخورید، چاقی ناشی از اضطراب شما بیشتر می شود.

 

چگونه باید چاقی ناشی از اضطراب را درمان کرد؟

خبر خوب این است که چاقی چه بر اثر اضطراب باشد، چه پرخوری ساده، به یک روش درمان می شود اگرچه نه برنامه ی تناسب اندام و نه رژیم نمی توانند اختلال اضطراب را درمان کنند، اما یک سبک زندگی سالم، عوارض آن را کاهش می دهد.

افراد چاق معمولا به خاطر شرایطی که دارند از طرف اطرافیان سرزنش می شوند خیلی غیر عادی نیست اگر این افراد از جامعه دوری کنند یا سعی کنند وارد روابط عاطفی نشوند. اگر وزن شما حدودا ۲۰% از وزن نرمالتان بیشتر باشد شما یک فرد چاق محسوب می شوید

یکی از دقیق ترین معیار ها برای سنجش چاقی، استفاده از محاسبه BMI است. در واقع BMI مرجعی برای نشان دادن حجم بدن است که بدین صورت محاسبه می شود:

BMI کمتر از ۱۸٫۵ = کمبود وزن
BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ = طبیعی
BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ = اضافه وزن
BMI برابر ۳۰ و بیشتر = چاق

روش های درمانی متعددی برای این رفع این مشکل استفاده می شود که عبارتند از : رژیم های غذایی کم کالری، دارو، تغییرات رفتاری و ورزش درمانی.

با این حال، تنها درمانی که برای چاقی مفرط خیلی موثر بوده  روش جراحی لاغری است. عمل اسلیو معده یا انواع دیگر جراحی ها(بای پس معده، جراحی ساسی بای پس، حلقه معده ) روشی برای کاهش سطح چربی بدن است.با این همه باید دید که آیا شما کاندید خوبی برای جراحی چاقی هستید بهترین جراح لاغری پس از معاینه بیمار می تواند نتیجه بگیرد که کدام نوع جراحی چاقی برای وی مناسب است

  انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 62

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما